Otázky kolem dnešního sdílení (2009)
Každý byl někdy
sám, existuje mnoho druhů samoty, některé jsou krátkodobé některé
dlouhodobější. Všechny mají ale společného jmenovatele, a to totiž niternou
prahnoucí sílu našeho osamoceného „já“ po tom (alespoň někdy) s někým sdílet
svůj život, svůj svět a uskutečňování svých lidských či profesních cílů a
tužeb. Potřeba sdílení byla naléhavá v dávných dobách, skrze celé dějiny a
stejně naléhavá zůstává i dnes, přesto že se čas stává rychlejším a přibylo
mnoho nových a zdánlivě velmi efektivních podob komunikace. Naprosto nás rovněž
ovládá svět masmedií, které v nás tvoří jakousi novou, ale umělou realitu.
Člověk je příliš křehký na to, aby si to tady odžil „sám“. Potřebuje mít pocit,
že žije, že prožívá a že žije pro něco či někoho. Potřebuje mít pocit, že na
něj někdo myslí, že se na něj někdo těší, a to z jiného důvodu než je jen
uzavření jakéhokoliv obchodu, kdy se člověk stává jen nástrojem pro určitý,
prokazatelně zištný cíl druhé strany. Ono niterné být je nahrazeno pragmatickým
mít. A tak se zeptejme spolu, je sdílení mít nebo být? A co je vlastně samota?
Přece často říkáme, Ty nikoho nemáš. Existují ale tací lidé, co se zeptají, jsi
teď s někým či chtěl bys s někým být?
V zásadě to
všichni myslí stejně, na druhou stranu v těchto věcech je zásadní rozdíl.
Člověk totiž nikdy nikoho nemá, ač se může o tom jakkoliv mylně domnívat; a
nebo se snažit si druhého k sobě nějakým způsobem připoutat. Vždycky máme jen
sami sebe a druhý je již pouze vedle nás. Přichází k nám se svými pocity, svým
tělem a dobrovolně nám nabízí ono sdílení části jeho (vnitřního) světa a sebe
(jeho) samotného. V momentě přijetí tohoto sdílení vzniká vztah a jistý druh
provázání. Ve sdílení mnoho lidí spatřuje jeden ze smyslů života a to především
proto, že to rozšiřuje jejich obzory (posouvá je to někam dál) a překračuje tak
jejich tělesnost, která je své samotné podstatě nutná, ale v důsledcích velmi
tíživá. Když se necítíme psychicky dobře a někdo blízký nás chytne za ruku a
třeba jen mlčí a dívá se do našich očí, tak svými pohledy sdílíme sebe
navzájem. Jakoby naše vnitřní či fyziologická bolest byla najednou prostoupena
čímsi hřejivým, nadějným a příjemným. Je to určitý druh momentální jistoty a
přece z jednotlivých teď se skládá to nejintenzivnější z našeho života. Proto
je sdílení bezpečím a jistotou zároveň, sdílení je rovněž domovem v širším
slova smyslu. A nejkrásnější na správně pojatém sdílení je to, že je absolutně
nezištné, přesto neuvěřitelně silné ve své hluboké podstatě. Jeho význam daleko
přesahuje všecko kolem – takové sdílení je například kombinace lásky a
přátelství, což je pro život asi nejlepší varianta. V dnešní době je velmi
naléhavá výzva k tomu, aby člověk zvládl překročit sám sebe a vydal se k
druhému s potřebou sdílet, aniž by od toho něco očekával. Takové sdílení je v
dnešní uspěchané, technologické a komerční době jistě velký dar.
Nacházíme se
uvnitř masmediálního a virtuálního kolotoče, které naprosto přetvořily naše
nitra. Odcizují nás od naší přirozené podstaty a nutí nás se k ní vrátit velmi
směle a odvážně z druhé strany, která však stále čeká na své objektivní
zhodnocení. Touto stranou je otevření své Pandořiny skříňky naprosto veřejně –
je to jistý druh sebe-prezentace svých momentálních emocionálních stavů. Také
je to určitý druh sdílení sebe s těmi ostatními. Velmi brzo však přicházíme na
to, že lidské srdce vždy dá přednost tomu, co je skutečné a ve své
bezprostřednosti hmatatelné nebo přesněji k tomu od své podstaty tíhne. Je
nutno rozlišovat dva druhy sdílení a těmi jsou sdílení skutečné a sdílení
virtuálně realistické. Sdílení virtuálně realistické může mít mnoho podob ze
sdílení skutečného, ale nikdy jej nenahradí v celé své šířce. U mnoho lidí mu
chybí ona pravdivost, a také uvěřitelnost.
Existuje ale
rovněž mnoho lidí, které i v tomto sdílení spolu existují v realistických
existenčních pravdách. To znamená, že sdílejí s druhým věci a pocity, které se
zakládají na realistických podkladech a nejsou smyšlené. Tyto typy virtuálních
sdílení velmi posilují vztah mezi těmito partnery, i když mezi nimi je propast
v podobě vzdálenosti. Tuto propast je možno v tomto případě překonatelná ne
jedním, ale několika způsoby. Lidé spolu prostě jsou takovým způsobem, jaké
jsou jejich možnosti a prostředky k uskutečnění takového sdílení. Je ale
zajisté vhodné, aby tyto formy začaly být v určitém čase konfrontovány se
sdílením skutečným, kde již ustálené výhody sdílení virtuálně realistického
mohou velmi posilnit následné skutečné sbližování, ve kterém jsou oba partneři
vystavěni naprosto nové podobě (face to face).
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
O lži jako jedné z lidských neřestí (2008)
Všichni denně slýcháme o lži, o lži malé či velké, o tom, co je to skrývat se sám před sebou. Říká se, že nejvíce lež ublíží ženě, cítí se pak jak malá podvedená holka, velmi křehce a zrazena. Některé lidi dokáže lež ponížit, zvláště, když se k někomu upnuli svou bezmeznou důvěrou. Velká lež je rána z nebe, která zasáhne přesně cíl. V té chvíli nepomáhají vnitřní slova, o tom, že člověk má být velkorysý a naučit se odpouštět. Každý jsme omylný a plný chyb, které ani nemusely vzniknout naším bližším přičiněním, ale lhát by se přeci jen nemělo. Někdo namítne, je to tak jednoduché? Lež nás přece může zachránit před velkou zkázou, jako by měla tedy někdy také ozdravný charakter – to se aspoň mnohým z nás zdá. A co tedy s ní? Vypráskat ji ze dveří, přemalovat ji na jinou příjemnější barvu, smrsknout ji do krabičky od sirek?
Musíme se
smířit s tím, že každý jsme někomu někdy lhali. Aspoň malinko. Ale nemusíme se
smířit s tím, že tak to prostě je a „basta“. Není. Se vším se dá v životě něco
dělat, člověk má ty schopnosti se měnit, ale nechce si to často připustit a
proč by to vlastně dělal. Pohodlnější je se nezamýšlet nad sebou, a i když je
to kolikrát lepší, tak v případě lži to moc neplatí. Každý z nás si svou lež
dokáže odůvodnit a tak ji vlastně velkoryse pasuje na pravdu, což je jedna z
fází, ke které každý z nás musí přistoupit, prostě si to odůvodnit a tím se
omluvit sám před sebou. Někteří z nás aplikují lež tichou, to znamená, že
se snaží zapomenout na to, pod jakým vlivem někomu zalhali a prostě to
„neřeší“.
Dneska často
slýcháme větu: neřeš to. Je nutné v tomto smyslu připustit, že někdy je skutečně
lepší věci neřešit a nechat je tzv. v tichosti odeznít. Protože neustálé řešení
je únavné a nabaluje na sebe další problémy. V případě lži také asi není dobré
to příliš rozebírat a ze všech stran zkoumat. Obvykle se dotyčný stydí sám, což
je pro něj ten největší trest a uvědomuje si tím, že lhát neměl/neměla. Ale
těžko se smiřuje s tím, že prostě i nám někdo a kolikrát i do očí zalže, někdo
koho máme rádi, na koho nedáme dopustit. Ale stane se to, v životě bohužel
mnohokrát. A na lež nejsme připraveni, nemůžeme se proti ní nějak obrnit,
protože i člověk s dobrým srdcem někdy zalže. Příprava tedy neexistuje, navíc
ve chvíli, když nám druhý lže, tak o tom nevíme, to se dozvíme přece
později.
Lidé se v
životě rádi na něco vlastně pořád vymlouvají a tím strkají pravdu do kapsy. Tím
vlastně snižují původní negativní hodnotu lži. Část našeho života se děje jako
jisté ospravedlňování sama sebe před druhými, a to je otázka, do jaké míry je
toto správné. Žijeme vedle sebe dva životy – tzv.egocentrický a etický, chcete
–li hodnotový. Lež patří do obou z nich. V jednom světě se stává a děje, v
druhém světě se objevují její dopady a přehodnocuje se. Pokud opustíme stav
zdviženého prstu a uvědomíme si, že člověk není bytost dokonalá a nemůže být
tudíž zcela zproštěna lži, bude nám lépe. Ať si každý zamete
před vlastním prahem a dokáže si onu skutečnost připustit, ale ať také ví, že i
z lhaní se může stát velmi nepříjemná a vleklá závislost, která člověka vlastně
vůbec nezkrášluje, spíš ho ukazuje ve světle, které hodnotově kolísá kdesi v
těch temnějších stránkách našeho "já".
_________________________________________________________________________________
O barvách
(2006)
Ano, celý
okolní svět pro nás existuje v barvách. Je to něco co nás obklopuje a
stává se proto přirozenou součástí naší existence, tak stejně jako vidění
a smyslové vnímání těchto barev a jejich světelných odstínů. Vidění je
z biologického hlediska určitý fotochemický proces, ale pojďme se nyní
zamyslet nad filosofickým a psychologickým pojetím barvy. Pomocí barev se také
orientujeme ve světě a hledáme si tam své místo, něco, co je pro nás také
výrazem bezpečí a klidu – v určité kombinaci barev se cítíme bezpečněji a
do určité míry spokojenější. Některé barvy pro nás mají určitou symboliku, něco
znázorňují a zejména to jsou určité emocionální stavy psychiky, jako například
klid, harmonie, vzrušení, touha, radost. Barvy jsou do určité míry jako vnitřní
světy lidí a jejich kombinace stejně utváří v nás nějaký dojem. Povaha
člověka a jeho hodnoty jsou vždy kombinací mnoha faktorů, které člověka formují
a utvářejí.
A některé
kombinace jsou nám bližší, jiné vzdálenější a kolikrát ani neumíme přesně říci
důvod. Setkávání se s druhými lidmi je tedy záležitost určité spokojenosti
s jejich vlastnostmi, s těmi kombinacemi, které nám jsou
psychologicky a esteticky blízké. A tak je to i s barvami. Barvy mají
mnoho odstínů, je v nich mnoho drobných nyancí, které na nás však nějak
působí. Svůj život také žijeme a nazíráme smyslově a žijeme ho v barvách.
On skutečně není černobílý. Barvy máme, nosíme je na sobě, i naše konkrétní
psychologicko-fyziologické (psychosomatický stav) rozpoložení je nějak
zabarveno, i druzí lidé jsou pro nás nějak barevní, barvy máme v našich
domovech a také okolí má vždy nějakou barvu.
Život je tedy
pro nás jakousi přirozenou mozaikou barev, ale my svým estetickým přístupem
napomáháme tomu, aby tato mozaika byla naplněna takovými barvami,
s kterými se cítíme dobře. Proto například volíme nejen určitý druh šatu a
oděvu, ale také určitou barvu a i zde kombinujeme a snažíme se o to, aby
převládaly barvy, které pro nás mají určitou estetickou hodnotu, která příznivě
ovlivňují stav naší psychiky. Z tohoto hlediska tedy můžeme poznamenat, že
barva je i hodnotou (respektive lidé si ji udělali hodnotou), či určitým
symbolem pro samotnou existenci. Tak jako naděje je určitým volním a toužebným
směřováním duše, tak modrá barva pro mnoho lidí tuto naději ztělesňuje a
vyjadřuje určitý klid. Ale stejně jako my vnímáme barevné okolí kolem sebe, tak
i lidé, jakožto nedílná součást našeho okolí, nějakým způsobem vnímají
nás. Určitým způsobem na ně působíme, a proto je barva je i určitým
vymezením sebe sama, a to zejména v oblasti oblékání a pojetím vzhledu
domova. Ano, my se takto vymezujeme vůči druhým, světu a pomocí barev jsme
jedineční. Barvy na našem oděvu o nás tedy mohou něco prozrazovat. Poukazují
tedy k hlubším charakteristikám našeho nitra. A stejně jako lidská
vlastnost, hodnota, etický princip není ani barva hmatatelná a přesto je pro
nás samozřejmostí a skutečností.
Společnost a
určitá kultura ale také barvu bere jako měřítko toho, co by mělo být žádoucí,
to platí například pro oblast oblékání. Některé barvy jsou více oblíbené a jsou
tedy záležitostí určité módy, tedy toho, co se právě nosí. Proměnlivost barev v
módních trendech je pak dána historickým a kulturním rozpoložením a směřováním
společnosti. Barva je i typická pro oblast umění. Některé umělecké směry pak
barvu pojímají jako prostředek, kterým se daný člověk snaží něco vyjádřit – něco
říct, na něco poukázat. Není proto náhoda, že náš každodenní požitek a prožitek
je složen stejně jako obrazové plátno malíře z barev, i přesto, že barva
sama o sobě ve své podstatě neexistuje, to je pouhý lidský vjem a naše oko není
dokonalým optickým přístrojem. Je dobré si uvědomit, že takto barevně pojímáme
svět my lidé, protože je nám zprostředkována barva jako vjem, jako určitá
vnímání světa v perspektivě. Zvířata však díky odlišnému vnímání barev,
mohou tedy i samotný svět vnímat jinak. Víme například, že pes vnímá okolí
černobíle. Barva ale vždy bude vedle tvaru a zvuku smyslovým symbolem,
který umožňuje člověku orientaci ve světě a možnost vnímat jej jako mozaiku
mnoha tisíce a milióny světelných odstínů, které na nás vždy a za každých okolností
nějak působí a pod jejich vlivem se stáváme lidsky, psychologicky, eticky a
esteticky harmonickými, dynamickými a proměnlivými bytostmi.
__________________________________________________________________________________
O ženách (nedokončené, 2007)
Kolikrát v životě si položíme otázku, jak se můžeme seznámit s někým, po kom tajně po nocích jako mladé slečny toužíme? Když pak usínáme samy, my ženy opuštěné ve svých duších, kde jsou prázdné krajiny. Jak bychom je toužily zaplnit mozaikou barev, vůní, pocitů, smyslově a přece na základech, které jsou pevné – vyšlapat pevnou cestu, chtěly bychom létat a vznášet se nad tou krajinou s někým, kdo nám dá křídla. Je to idylické? Možná trochu, my to víme, ale je to lidské a je to naše, je nám to vlastní, ale nedá se říct, že by se nenašel muž, který by to též za vlastní nepokládal. Jen jich je málo, žalostně málo. Je to o těle či o duši? Je to o chtíči, vášni či o porozumění a hebkosti psychiky? Jak to vlastně bereme? Dokáže to nějaký muž pochopit? Určitě ano, ale jen ten co nasedne na loďku a vydá se poznat přístav naší duše. Ne, není to těžké, stačí mít rád. Zní to tak stroze, mít rád. Mít rád, znamená propojit svět duše a svět těla v jeden zářivý kotouč, ten kotouč nesmí být bledý, ženy nemají rády smutek, ženy mají rády hloubku. Ale kde začíná být dno příliš daleko, raději zůstávají na hladině a poslouchají, jak šplouchá voda, rády se smějí a mají rády úsměv na mužích. Je muž stejný? Je muž jako žena? Kde jsou hranice mezi nimi? Dají se překročit a může se muž stát na chvíli ženou, je tomu vůbec potřeba?
Přiblížit se
druhému znamená naslouchat jeho světu. A ten svět obdivovat, ne pro svůj vzhled,
ale proto, jak je (vnitřně) rozmanitý. Dokážeme se ale odpoutat my ženy od naší
tělesnosti a pocitu, že chceme být krásné i fyzicky? Po pravdě, jde nám to
těžko. Ale není to pro nás všechny prvotní, jak se mužům někdy zdá. Nejsme
mucholapky, a tak si někdy raději zajdeme na kávu s kamarádkou, než
s mužem našich snů. Kdyby tušil, čím to zase pokazil a jaká to byla
hloupost? To by se určitě moc hněval. Jsme tvrdohlavé a paličaté, ale přesto
rozverné a hravé. Ale když máme pocit, že pro muže nejsme jedinečné, že kromě
nás a milování s námi, kromě toho, že jsme bohyně v naší lásce,
existuje také pro ně jistá krajina, kam nás chce vtáhnout a ukázat nám její
tajná místa, tak tehdy jsme opravdu šťastné, i on je pro nás bůh. Je to pohled
mladé, či zralé ženy? Či je to pohled obou? Zdá se a ať to vypadá zvláštně, že
ve spoustu věcech se mladé a zralé ženy shodují – nechtějí být totiž samy a
jediná a věc, co je zachrání, je mít vedle sebe nikoliv muže jen proto, aby
nebyly samy, ale proto, aby mohli s ním sdílet svůj svět.
Ano, ženy rády
pečují o druhé a to především o své nejbližší. Pokud se jedná o péči o muže,
dělí se ženy na ty, které to dělají ze samé podstaty lásky a byly k tomu
také zázemím rodiny vedeny, ale také na ty, které to nedokáží, protože
mají pocit, že pečovat o muže je jako pečovat o strom, který si stejně roste
sám, do výšky i šířky a jak se mu zachce a tak ho jen občas zalijí, aby neuschnul.
Muž je strom a žena květina? A je to tak, že muž jako strom je silnější a
květina jako žena slabší? Ne, není to tak a moudrý člověk to ví. Mnoho mužů
jsou keříčky a mnoho žen jsou keříčky zajisté také, ale není to špatně, snad
nejlepší je být keříčky. A jsou věci, kde se mladé a zralé ženy rozcházejí a to
je oblast psychiky. Psychika je pro ty mladší oblast, kterou se učí poznávat a
její hodnota pro ně roste každý den. To samé se dá říct o trošku starších
dospívajících mužích. Však není prokázáno, že muži by nebyli schopni dospět k
psychickým branám dříve. Naopak někdy se stane, že je oblast psychiky doslova
pohltí, ale pozor omyl, takoví muži mladým dívkám většinou neimponují, přesto,
že po nich nikdy nepřestanou toužit.
O slovu a o
vodě
Slovo vlídné, slovo hluboké a upřímné, to je to, co někdy tolik schází tomuto světu. Slovo druhého by pro nás měl být dar, poučení, radost, ale i útěcha ve chvíli, kdy ji potřebujeme, a takové slovo bychom měli umět nejen přijímat, ale i dávat. Jaro ne vždy začíná rašícími pestrobarevnými poupátky a probouzejícími se tužbami; a nejinak tomu bylo letos. Přišla voda a nenabízela svou osvěžující náruč, ba právě naopak. Nabídla náruč chladnou a živelnou, takovou náruč, před kterou bychom nejraději utekli. Ale dá se před ní opravdu prchnout?
Je potřeba si
uvědomit, že utíkat živlu se dá vždy jen částečně a omezeně. A neobejde se to
bez následků, na duši, na těle, či dokonce na životě. A my, kterých se to
„netýká“, kteří nejsme postiženi touto katastrofou, bychom měli umět nabídnout
ono vlídné slovo. Takové slovo leckdy možná skrývá víc než jen pochopení a
souznění. Je to především aktivní podpora, kterou těmto lidem dáváme a jíž se
slovo promění ve skutek, který hloubce slova dodá opravdovou hodnotu. Každý
může přispět tím „svým“ a je na něm, jakou formu zvolí.
Ale čím může přispět opravdu každý z nás, je zamyšlení nad tím, jak by bylo jemu, kdyby mu voda vyplavila první a poslední útočiště, které má, a to domov. Domov je něco, co pro nás představuje energii a klid zároveň, je to ohnisko hlubokých každodenních odhodlání a nadějí. A proto, prosím, buďme schopni tohoto SLOVA, protože nikdy nevíme, kdy se taková věc může stát právě nám.
Světoobčanství (1999)
Světoobčanství je možná jistý pojem, který je přítomen na našem beztak
uspěchaném denním pořádku, aniž si to ale kdo uvědomuje. Je to tak hluboká
myšlenka, že již dávní filosofové, a nejen oni se zabývali postavením člověka
na naší planetě. Abychom si však uvědomili opravdový význam tohoto slova,
zkusme si představit naši zeměkouli jako relativně malé území, které jsme
schopni poznat a zamyslet se nad ním. Ano, světoobčanství nepochybně existuje,
ale je dnes částečně zastřeno v negativním charakteru našeho lidství a
málokdo dokáže vlastně odpovědět, co to je a jakou má důležitost.
Na druhou
stranu je ale nutno přiznat, že náš domov je právě nepředstavitelně veliký, a
že tak velkou zodpovědnost a vůli o něj pečovat má opravdu jen málokterý občan
Země, mohu-li to takto nazvat. Ne nadarmo se říká, že skrze utrpení člověk
pozná opravdové hodnoty a to i jednu z nejvyšších, hodnotu celého světa.
Ne, Země ve své podstatě nikdy neztratí svoji určitou vážnost a možná i tak
trochu svoji tajemnost. Lidé se jí odedávna klaní, zkoumají její původ, smysl a
její postavení ve vesmíru, ale často se zdá, že ji jako celek nedokážou ani
nechtějí pochopit. Proč tomu tak je? To je už přímo filosofická otázka.
Příliš často si neuvědomujeme, že každý může ublížit jen pouhými maličkostmi,
které když se sečtou, vznikne opravdový problém. Být občan neznamená přece jen
to, že se budu cítit, že zrovna tady jsem ve svém, být občan neznamená přece
jen to, že obývám určité území a že mám určité nároky. Copak naše planeta si
svou skutečností nezaslouží mít také určité požadavky, které budou splnitelné?
Naše Země je jako skládanka z karet, která se také může jednou sesypat,
aniž lidé poznají, který článek se kde a kdy povolil. Dnes je ta souvislost tak
veliká, že se pomyslných článků může povolit hned několik najednou a to by
znamenalo zbytečný zánik.
Ano,
světoobčanství chápeme dnes jako pojem či myšlenku, ale i jako realitu, která
neustále mění svůj význam jako často zmiňovaný soubor všech globálních problémů
lidstva. Na určité nemoci neexistují léky, a tak i na určité bezvýchodné
situace v globálních problémech lidstva je obtížné hledat úplné řešení bez
možných negativních následků. Stojíme na půdě, která je velice vratká, je
ohrožena naší vinou a je zbytečné polemizovat, v kom jí je více a
v kom méně. Bylo by přinejmenším pošetilé dávat vinu dějinám, klíčovým
okamžikům v nich a osobnostem, které svým životem ovlivnily mnohé na této
planetě, ať už svými díly, vynálezy, činy či pouhými myšlenkami. Na druhou
stranu je třeba říci, že dějiny postavení světoobčanství ovlivňovaly, ovlivňují
a budou ovlivňovat, a podle těchto ukazatelů možná i měnit.
Světoobčanství
je možná také určitý soubor, kam neodmyslitelně patří již zmiňované globální
problémy lidstva, lidská psychika, příroda a bytí a jeho uvědomování si, dále
snad ještě určitý respekt, ale i smíření s věcmi, které jsou alespoň nyní
dané, nedají se změnit pouhým zapomenutím, pouhým přáním a nedají se změnit za
dobu, která je krátká, protože i čas je dnes stále více a více chápán jako
relativní. Stojíme před rozcestím, které nás hodlá překvapit několika cestami,
několika procesy toho či onoho globálního problému, který je daný lidským
chtěním ovládnout i to, co ovládnout nelze. Stojíme a nejsme jednotní. Naše
roztříštěnost se stále zvyšuje. Čím více lidí opouští tento svět, tím více
lidí, kteří spatří zemské světlo, musí, aniž to vědí pochopit, že problémy,
které jednou budou řešit oni, budou nesnadné, zbytečné a hloupé. Člověk si
totiž nechce uvědomovat, že není jediný, pro koho je a pro koho znamená něco
tento svět. Lidé se často pozastavují nad tím, co je skutečné neštěstí, které
je potřeba si připustit více než je nutno. Ano, pokud jde o život, jde o něco
zásadního a jsou lidé, kteří vlastně žijí tak, že jsou neustále ohroženi,
je jim brána svoboda, aniž by se jí sami zřekli, a přesto dýchají. To si musíme
uvědomit.
Je potřeba se
zmínit, že životy lidí ovlivňují životy jiných lidí a jejich činy buď přinášejí
ovoce nebo hlad. Ale člověk jakoby ztratil potřebu chápat, že Země je nejen
společný domov bohatých a chudých lidí, ale i bohatých a chudých myšlenek,které
urychlují celkový vývoj. Ano, světoobčanství souvisí s člověkem a jeho
psychikou a změnami v ní. Když přišel na svět takový člověk, který se
cítil býti jiným a chtěl býti jiným než ostatní a tudíž se nechtěl řídit třeba
pouze a jen lidskými pudy, tak přemýšlel. Přemýšlel, namáhal se, umíral. Měl
potomky. Ti přemýšleli, namáhali svoje vědomí, a když se zamysleli nad tím,
čeho všeho jsou schopni a nad čím vším mají moc, chtěli víc. Chtěli víc. Také
vznikla kultura, která dala základ nejednomu dalšímu klíčovému pojmu, jako je
třeba majetek, práce, touha po moci, touha po životě, později politickým
systémům, touze ovládat i měnit. Člověk se stal ukazatelem, který měnil svět.
Světoobčanství nabývalo na významu. Člověk neuvažoval jen o druhých, ale
především o sobě, o své podstatě, svými myšlenkami se upíral do sfér, které
jsou nevysvětlitelné. Chtěl něčemu věřit, chtěl pochopit smysl, hledal ho.
Hledal ho ve všem, co mu svět postavil do té jeho vlastní cesty. Věci, které
prostě nemohl rozumem pochopit, začal přisuzovat něčemu neobvyklému, něčemu, co
řídí naše relativně malé a směšné žití a bytí. Začal o tom být přesvědčen a měl
v co věřit a bránil to za každou cenu. Žil pro to, že žije. A nemohl
tušit, že právě tato individuálnost jeho vědomí se mohla tak moc lišit od víry
někoho jiného.
Ano,
náboženství je věc, která hýbe světem, mění ho, protože je obtisknuto v lidech,
kteří jednají podle jeho zásad. Mate je a svým způsobem zneužívá lidského
rozumu, který vždy bude chtít dosáhnout nejvyšších symbolů a beze zbytku je
pochopit. Jsou to třeba tak často zmiňované život a smrt, síla a slabost,
pravda a lež, spravedlnost a nespravedlnost, víra a anarchie, chudoba a
bohatství, moc a poddanost, pokora a pýcha, vůle a lhostejnost a
v neposlední řadě tak typická láska a nenávist. Ale každé náboženství na
druhou stranu chce a vede k tomu, aby byl člověk dobrý a zbavil se negativních
vlivů, které ovlivňují jeho ego.Lidé si totiž postavili pyramidu z karet a
svojí individualitou způsobili to, že svět nemohl, nemůže a nebude jednotný.
Každá karta je totiž jiná. V tolika etapách si člověk vlastně lámal hlavu
nad tím, proč nás světoobčanství tak ovlivňuje a mění, ať už ho nazýváme
kosmopolitismem a nebo zkrátka bytím.
Je třeba zmínit
se také o přírodě, která člověku dala život a člověk z ní vyšel. Tvoří
neodmyslitelnou součást světa, a kdybychom ji neměli, nebyla by existence vůbec
možná. I to je jistý dar, který nám Země poskytla a my si jej neumíme vůbec
vážit, ba naopak, často jím pohrdáme. I přestože víme, že je křehký, zacházíme
s ním velice riskantně. Člověk v přírodě pochopil a poznal
mnohé moudro, kterého později mohl využít nejen pro svůj život. Ale to se často
nestalo a není divu, že se příroda brání a chrání svůj skutečný smysl a
podstatu. Je však ale dobré ji usnadnit hrát tuto přirozenou roli a ona
nám pak poskytne pomocnou ruku vždy, kdykoliv ji budeme potřebovat. Začít je
třeba u sebe úplnými maličkostmi, které svou mocí však dokážou víc, než si
vůbec umíme představit.
Lidé jsou ve
svém životě inspirováni mnoha činiteli a tak vzniklo umění nebo snaha něco
vytvořit, ať už jakoukoliv formou a v jakékoliv podobě. Umění se vždy
vlastně svým způsobem zamýšlí nad globální existencí a světoobčanství je pro
tyto myšlenky možná úplným základem a podmínkou. Právě to, že je zde přítomno
umění a nezávisle na tom, kde vzniklo a kdo ho vytvořil, se nás snaží přimět
k tomu, abychom se zamýšleli nad celým světem a nejen nad sebou a
vlastními problémy. Je to důležité a nesmíme připustit, aby umění hrálo
sekundární roli v postavení člověka.
Neblížíme se
vlastně nyní ke smyslu a poznání naší existence? Náš svět musí být vděčný
za to, že existují lidé, kteří se zamýšlí nad věcmi, nad kterými by se podle
jiných zamýšlet nemuseli či neměli. Svůj život berou možná jako určité poslání
nebo zkrátka tak, aby světu svým moudrem nebo přímo svým způsobem života něco
dali, či aby pomohli,ať už je to v oblasti duchovní, filosofické,
politické nebo literární. To jsou záležitosti, které se týkají nás všech, které
jsou celosvětové neboli globální, přestože si to neuvědomujeme. Existují také
spolky, organizace a nadace, které chrání člověka jako bytost, která má
hodnoty a snaží se regulovat negativní chování, ovlivněné snad lidskou touhou
dosáhnout stavu, kdy nebude již zapotřebí se řídit lidstvím, ale něčím, co mohu
nazvat jako ani ne účelný pokrok, techniku a nebo imitaci. Jedině to nás totiž
utvrzuje v tom, že světoobčanství je stejně důležité jako to, abychom
neměli hlad, žili svobodně a dýchali svobodně, měli radost i z věcí, které
pochopit nelze, protože bychom neměli důvod bát se utíkat ze světa, opouštět
to, co nám svými snahami připravili jiní a co my připravujeme svým dětem.
Bylo by dobré
si uvědomit, že lidé, i když jsou různí, svým životem dávají téměř přesný klíč,
jak rozřešit ono rozcestí, chcete-li bludiště, kterou cestou se dát a které se
naopak vyvarovat, na které se zdržet, z které naopak pospíchat. Vše má
velikou spojitost. Vždyť z vlastního života dá se neuvěřitelně čerpat, i
když je to jen zlomek toho, co se děje na této planetě, a nejen na ní. Tento
svět nás totiž přesvědčuje o tom, že člověk zmůže vše nejen svou originalitou,
ale i obtisky toho, co zde vytvořili svými životy jiní.
A jaký je podle
mne návod k řešení globálních problémů lidstva, které dnes už nejsou
globálními problémy, ale i problémy bytí? Návod je snad pouze to, že právě
proto jsme lidé, abychom svým myšlením, kterým jsme nadáni všichni, vymysleli
na základě zkušeností takovou cestu, kterou budeme pokládat za správnou. Ta
teprve potom, až se na ní všichni dáme, i přestože se budeme muset jeden pro
druhého obětovat a leckdy vzdát i komfortu svých životů, nás sjednotí.
(napsáno pro
soutěž, kterou vyhlásilo Bahá´í společenství v roce 1999)